Астрономи знайшли екзопланету розміром з Марс. Вона робить один оберт навколо своєї зірки за 8 годин

Світ, якому дали назву GJ 376b, здивував науковців не лише коротким періодом обертання, але й масою, а його відкриття – гарний знак для всіх мисливців на екзопланети.

Удень поверхня екзопланети GJ 376b (тут її показано у поданні художника) нагрівається майже до температури плавлення заліза, з якого вона складається. Зображення: SPP 1992 (Patricia Klein)

Вперше GJ 376b знайшли у 2019 році за допомогою космічного телескопа NASA TESS. Для дослідження батьківської зірки залучили спектрограф HARPS Європейської Південної Обсерваторії в Чилі.

Хоча за розміром планета близька до нашого сусіда за Сонячною системою – Марса, у всьому іншому вона більше нагадує Меркурій: від високої щільності та вмісту заліза до величезних температур. З масою всього в половину від земної вона є найлегшою з усіх будь-коли виявлених екзопланет із відомим складом, а швидкість, з якою вона звертається навколо своєї зірки, дозволяє класифікувати її як планету з надкоротким орбітальним періодом.

Планети з надкоротким періодом – клас світів, що здійснюють повний оберт навколо свого світила менш ніж за один земний день. Попри те, що подібних планет було знайдено вже багато, процес їх формування досі є загадкою для вчених. Виявлення GJ 376b – крок у бік до відкриття цієї таємниці: завдяки тому, що екзопланета віддалена від нас всього на 31 світловий рік, її вдалося дослідити з безпрецедентною для представників цього класу точністю.

Астрономи змогли визначити, що GJ 376b – кам’яниста планета з твердим ядром із заліза та нікелю, яке становить близько 86 відсотків її обсягу. Щільність планети становить приблизно 8 грамів на кубічний сантиметр. Через близькість до своєї батьківської зірки вона отримує приблизно у 500 разів більше випромінювання, ніж Земля від Сонця. В результаті температури на планеті сягають півтори тисячі градусів за Цельсієм. Звичайно, будь-яка придатна для життя атмосфера в таких умовах давно випарувалася б, проте автори роботи відзначають, що планета може мати атмосферу, що складається з випарованих з поверхні мінералів.

Крім іншого, автори роботи вважають, що така демонстрація наших можливостей з вивчення настільки малих тіл – знак того, що в майбутньому ми маємо відкрити безліч інших екзопланет, подібних до Землі.

Хоча сама екзопланета непридатна для життя, вчені вважають, що є привід продовжити пошуки інших, потенційно “лагідніших” світів навколо її світила. Річ у тім, що поруч із червоними карликами, що до них належить зірка GJ 376, найчастіше обертається більше за одну планету. Навіть якщо ці світи виявляться такими ж безжиттєвими, вони все одно допоможуть пролити світло на таємницю утворення планет з надкоротким орбітальним періодом.

Джерела
Nature
MIT
Посилання на оригінальні дослідження

Увійдіть, щоб читати ще 21 коментар , брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.
Кричущий Дмітрій Олєговіч

Потрясающе, какие подробности научилась узнавать наука про такие далекие объекты. После такого хочется верить, что до обнаружения жизни за пределами СС осталось сосем немного...

Тревожний Джон Інспракер

В последнее время у учёных получается всё лучше открывать экзопланеты. Надеюсь в недалёком будущем мы найдем планету хотя бы с какими-нибудь микроорганизмами.

Коррозійний Майор Том

Автору плюс в карму, отлично оформленный материал.