Астрономи побачили суперспалах у зірки, схожої на Сонце

Зображення: NASA | Goddard Space Flight Center

Сонячні спалахи – надпотужні сплески енергії, що часто супроводжуються корональними викидами маси. Останні можуть нести серйозну загрозу як для орбітальної, так і для земної інфраструктури, і це – одна з причин, чому вчені вдаються в питання про те, наскільки потужними вони можуть бути.

Раніше астрономи виявили, що на деяких віддалених від нас жовтих карликах – саме до цього класу належить Сонце – можуть відбуватися “суперспалахи” з енергією, що у 10 разів перевищує найпотужніші відомі спалахи нашого світила. У новому дослідженні, опублікованому 5 грудня у виданні Nature Astronomy, команда під керівництвом астрофізика Юта Ноцу вперше зафіксувала щось подібне всього за 111 світлових років від нас.

Джерелом виявилася зірка EK Draconis, такий самий жовтий карлик, як і Сонце, але набагато молодший: вік цієї зірки становить від 50 до 125 мільйонів років. Команда спостерігала за нею з січня 2020-го за допомогою космічного телескопа NASA TESS та інструментів двох обсерваторій у Японії, поки 5 квітня того ж року не засікла спалах, за яким пішов корональний викид маси, що рухався зі швидкістю близько 1,8 мільйона кілометрів на годину. За оцінкою команди, він містив у 10 разів більше речовини, ніж найпотужніший відомий викид на Сонці.

Ноцу зазначив, що команда змогла вловити лише початок викиду, тому все ще не є зрозумілим, чи речовина впала назад на зірку. За словами вченого, до майбутніх досліджень слід залучити цілу низку телескопів для вивчення корональних викидів маси навколо інших зірок на пізніших стадіях.

За результатами дослідження, є можливим, що дуже давно на Сонці теж відбувалися суперспалахи й навіть впливали на зародження життя на Землі. Річні шари дерев та деякі інші джерела свідчать, що наша планета була жертвою кількох гігантських корональних викидів протягом останніх 10000 років. Подальше дослідження цих явищ важливо як для розуміння історії нашого дому, так і для того, щоб убезпечити його від таких катаклізмів у майбутньому.

Увійдіть, щоб читати ще 3 коментаря, брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.
Успішна Лілу

Когда читаю подобные новости, постоянно думаю о том, как же человечеству до сих пор везет!