Підсумки 2021 року для редакції Alpha Centauri

Учасники редакції діляться враженнями від року, що минає.

Марк Романов, головний редактор

2021-й був… різним. Відразу хочеться відзначити, що рік дещо розчарував щодо планів вивчення Місяця. Усі три науково-дослідні місії, які планувалися на другу половину року, були перенесені на наступний. Мова, якщо що, про «Місяць-25» від Роскосмосу, Peregrine: Mission 1 від компанії Astrobotic та IM-1 від компанії Intuitive Machines. Негативні зміни торкнулися і програми «Артеміда»: тут вам і затримки в розробці скафандрів, і вартість ракети SLS і космічного корабля Orion, і все складна ситуація з програмою розробки пілотованих посадкових апаратів (Human Landing System). Загалом, з Місяцем нам цього року не надто пощастило.

Чого не можна сказати про Марс. Такої уваги, як 2021-го, Червоній планеті не надавали ніколи: навесні цього року до неї прибула справжня армада космічних апаратів із трьох країн. На поверхню висадилися два нові марсоходи: перший китайський та п’ятий американський. А марсіанська орбіта поповнилася китайським та арабським зондами. Не відзначити приголомшливий успіх гвинтокрилого апарату NASA Ingenuity не можна: його розробники до останнього сумнівалися в успіху місії. Підсумок: 18 успішних польотів марсіанського вертольота. Можна сказати, що перша половина року безперечно була «марсіанською».

Але тут сталося диво! У NASA нарешті згадали про існування у Сонячній системі такої планети як Венера! І затвердили аж цілих дві місії до неї – DAVINCI+ та VERITAS. Щоправда, їх буде запущено лише наприкінці поточного десятиліття. Але мені, як людині, яка завжди рада дізнатися щось нове про маловивчені планети Сонячної системи, ця новина зігріла душу. Залишилося запустити космічні апарати на околиці Урана та Нептуна – і буде просто чудово!

Крім цього, хочу наголосити, що протягом усього року червоною ниткою проходила тема космічних станцій. Китай почав будувати власну у квітні, вивівши на орбіту модуль «Тяньхе» і вже відправив туди дві пілотовані експедиції. У другій половині року новими модулями поповнилася МКС – до складу станції увійшли російські «Наука» та «Причал». Крім того, NASA нарешті почало спонсорувати створення приватних космічних станцій. Підтримку отримали три проекти. Суми не дуже великі, але перспективи комерціалізації низької навколоземної орбіти тішать!

Такий ось він, 2021-й. Чекаємо більше цікавих та приголомшливих космічних подій наступного року!

Михайло Іванов, редактор «Космодовідкової» та блоку SpaceX

Цей рік для мене поділився на дві частини. У першій проходили епічне випробування прототипів Starship. SN10, який сів і вибухнув, справив найбільше враження своїм успіхом разом із трагічною руйнацією… Ну а «другим незапланованим польотом» — називайте як кому подобається. SN11, що вибухнув у щільному тумані перед посадкою залишив відчуття якоїсь порожнечі та недомовленості, а ось наступний повністю успішний політ SN15 з бездоганною посадкою зайняв особливе місце у моєму серці.

Марсоходи, не забуду й про них. Посадка Perseverance 18 лютого в прямому ефірі «за приборами» і наступний реліз кадрів цієї яскравої посадки буквально змусили мене бігати і захоплено кричати (дивно при цьому підстрибуючи). А польоти гелікоптера Ingenuity — це просто відвал голови:D Вибачте, інші епітети недостатньо емоційні. Окремо варто сказати про китайський марсохід Чжужун, який у ході місії Тяньвень-1 разом із посадковою платформою здійснив успішну посадку 14 травня. Ідея невеликих камер, що від’єднуються, які знімають кадри і пересилають інформацію без проводів, виявилася дуже надихаючою і була випробувана ще під час перельоту китайської станції між планетами. Сподіваюся, це рішення буде застосовуватися ширше.

Остання частина року, здебільшого, пройшла для промисловості в підготовчій роботі. Куди менш цікавій громадськості, проте варто розуміти, що без неї неможливі нові звершення та висоти.

За тиждень до кінця року було запущено JWST. Тому наступний 2022-й рік – це період часу, коли надія всіх астрономів подорожуватиме до місця своєї роботи, одночасно розгортаючи головне дзеркало, відбивні поверхні та інструменти.

Ну і насамкінець від 2022-го року я чекаю нових випробувальних польотів, адже не тільки SpaceX збирається запустити свою експериментальну ракету, але й інші гравці, як мінімум Relativity Space.

Артур Лебедєв, автор

Цього року було багато подій, гідних згадки. Практично кожне з них здатне серйозно вплинути на космічну індустрію, а в деяких випадках навіть на наше розуміння всього Всесвіту. І так, я говорю про телескоп імені Джеймса Вебба, який мають запустити буквально за кілька днів після написання мною цих рядків. Хоча до перших переданих ним даних пройдуть багато місяців, але за значущістю запуск цього апарату все-таки перекриває всі інші події (безперечно теж дуже важливі) цього року. Можна долетіти до Місяця і Марса, навчитися дуже дешево, а за розвитку деяких перспективних технологій — практично за копійки запускати супутники та інше корисне навантаження в космос, проте відповіді на фундаментальні питання, на мій погляд, все ж набагато важливіші.

Розуміння механізмів формування зірок, планет, галактик здатне допомогти нам зробити наступний технологічний ривок, щоб Марс виявився умовно в парі годин польоту, а до Титану можна було б дістатися всього за добу. Фантастика? На сьогодні так, але дайте людству ще сотню-другу років і, можливо, ми досягнемо таких висот, що Starship здаватиметься чимось на зразок старого скрипучого воза, веденого втомленим і повільним шкапом.

Ну а позитивна відповідь на питання, чи самотні ми у Всесвіті, вже точно здатна перевернути з ніг на голову численні релігійні догми і породити нові філософські концепції. Так що там, контакт із позаземною цивілізацією повністю змінить уявлення про наше місце у Всесвіті, а можливо і про фізичні та технологічні обмеження.

Ще не можу не згадати найцікавіший стартап SpinLaunch, який спромігся провести у листопаді перші випробування системи кінетичного запуску об’єктів у космос. Так, поки що багато хто дивиться на цей проект зі скептицизмом, але дозвольте нагадати, що зовсім недавно і на Маска дивилися як на ексцентричного чудика, який навіщось вирішив саджати перші ступені ракет. Колись це теж здавалося дивним і трохи недоречним. Натомість, якщо ми зможемо запускати корисне навантаження за допомогою наземних прискорювачів, що розкручують ракети у вакуумній камері до запуску, це дійсно допоможе побудувати умовні міста на Місяці! З людьми подібний фокус, зрозуміло, не спрацює, але зменшить витрати в рази. А це варте того, щоб принаймні спробувати реалізувати цю ідею на практиці.

Ну а наступного року мені хотілося б побачити перший запуск ракети New Glenn. Хоча я практично впевнений, що це відбудеться не раніше 23, а то й 24 року. Досягнення телескопом імені Джеймса Вебба запланованої орбіти з подальшим початком роботи і, звичайно ж першого суборбітального польоту Starship. З приходом приватних компаній і наростаючої конкуренції космос починає оживати і це не може не тішити всіх нас, — тих, хто мріють швидше переселитися на Марс про всі ті воістину неймовірні можливості, що рано чи пізно відкриються людству при підкоренні нашої планетарної системи, а потім і всієї галактики.

Максим Рудь, автор сценаріїв та анімацій

Приховувати не буду – весь рік пройшов у режимі тримання кулачків за “Старшип”. Сам формат «побудови-вибуху-побудови чергового прототипу» нагадував захоплюючу стратегію в реальному часі 🙂 Після SN9 думав «ось і все, залишилося зовсім трохи і ми побачимо посадку», і потім SN10… Фурор, інакше те, що відбувалося, назвати не можна. Все як у фільмах: багатообіцяюча зав’язка після маленької помилки з двигуном, кульмінація, що захоплює дух, при виконанні маневру по розвороту. І всі щасливі на розв’язці! “Воно сидить!” було вигукнуто багато разів.

Ось тільки сцена після титрів із епічним вибухом явно натякала на сіквели. Для мене тоді “старшип” уже сів і хвилюватися з приводу суборбітального запуску найближчим часом взагалі не вартувало… Потім якесь непорозуміння з раптовими уламками на майданчику замість SN11, виснажливі переноси запуску SN15… і все-таки “воно сіло”. Сіло і знову спалахнуло. Гасіння пожежі і, нарешті, цикл із запуску чи то водонапірної вежі, чи то кальмара закінчився хепі ендом. Можна багато міркувати про дивні методи розробки та організації виробництва, але… Вдуматися тільки ми стали свідками того, як перший у світі корабель, що висотою перевершує всю ракету “Союз”, на перших у світі двигунах закритого циклу з повною газифікацією, в повітрі розгорнувся в горизонтальне положення, і так чи то падав, чи плив до самої землі, а в останній момент знову розвернувся, став «нормальним кораблем» і сів!

Не можу не наголосити на важливості посадки Perseverance. Мало того, що це був уже п’ятий успішно запущений марсохід від НАСА, так ще й з вертольотом на борту! Ingenuity став першим у світі повітряним апаратом, що літав в атмосфері іншої планети. Він здійснив уже цілих вісімнадцять вилазок! Можна з упевненістю сказати, що “малюк” стрибнув вище голови, адже першочергово це була просто демонстраційна місія. Додайте сюди ще й якісні зйомки посадки марсохода, демонструючи повний процес і навіть роботи “Небесного крана”.

Саме така демонстрація інженерного мистецтва і підігріває в мені віру в майбутнє людства. Також варто згадати перший китайський марсохід “Чжужун”. Уявити тільки, двадцять з лишком років Марсом їздили тільки американські марсоходи. Це велике досягнення для Піднебесної, адже ми пам’ятаємо, як важко просто посадити хоч щось на Марс, не кажучи вже про колісний транспорт.

Вимучена чотирнадцятьма роками обіцянок стиковка “Науки” з наступними каруселями у складі “МКС” викликала лише гнів. Я вже не кажу про подальшу реакцію “Роскосмосу”…

Розчарувало (дуже-дуже) перенесення “Артеміди”. Ну, зате NASA та Arianespace зробили нам подарунок на Новий рік і таки запустили “Джеймса Вебба” 🙂

Дмитро Соколов, дизайнер, ведучий

Для мене рік пройшов у тихому режимі, особливо не було можливості стежити за всім, що відбувається в світі космосу, але тримати руку на пульсі якось встигав. Тому, власне, мій текст буде коротшим, ніж у решти учасників.

Основна увага була, звичайно, на вже сто разів згаданому, дітищі компанії Маска – Старшипі. Боляче хотілося побачити орбітальний політ, але це проект SpaceX, а в них без переносів не буває 🙂

Perseverance з вертольотиком Ingenuity особисто я вважаю подією року, надто вже ця місія цікава. Щоправда, ще довго доведеться чекати поки зібрані зразки марсіанського грунту доставлять на Землю (а ще вертоліт на Марсі це круто, поки це зможуть переплюнути тільки пілотована висадка або старт з поверхні Червоної планети, хоча б невеликий — із тими самими зразками).

Чому запуск JWST — не подія року? Все просто – воно тягне на подію десятиліття. Всі ці роки робіт і витрачені гроші нарешті вирушили до космосу і потихеньку почнуть приносити плоди для наукової спільноти та для нас із вами.

В принципі, це все про що я хотів сказати про рік, що минає. А щодо того, що приходить, можу сказати лише одне: ЧЕКАЄМО НА ВЕЛИКІ РАКЕТИ (привіт Старшип і СЛС).

Ірина Ларіна, редакторка

Цей рік хочеться назвати “прохідним” або навіть таким, що розчаровує, що, звичайно, буде частково несправедливо. З одного боку, ряд проектів і справді переживав чергові перенесення чи проблеми, але великих подій у космонавтиці теж вистачало. Тож погоджуся з Марком щодо того, що рік вийшов різним. Намагаюся не повторювати своїх колег і відзначити основні моменти, якими для мене запам’ятався 2021-й.

Почнемо з доброго: це, звичайно, прибуття трьох нових міжпланетних місій до Марса. Особливо тішать успіхи першого літального апарату на Марсі. Хочеться вірити, що Ingenuity зміг прокласти шлях для місій такого типу, подібно до того, як малюк Sojourner відкрив дорогу великим марсоходам.

Цей рік також нарешті побачив початок туристичних польотів на суборбіту. Тут, щоправда, починаються всілякі “але”. Virgin Galactic трохи обігнали Blue Origin і першими провели такий політ, проте тепер все на паузі до середини 2022 через оновлення космоплана і його літака-носія. Не кажучи вже про те, що за цей рік спливли чергові питання до того, як Virgin Galactic ставиться до безпеки (історія про те, як Марка Стакі не допустили до підготовки польоту з Бренсоном і швидко звільнили після цього — а все, судячи з усього, за критику компанії). Нагадаю ще, що квитки для туристів тепер коштують не 250 тисяч доларів, а майже вдвічі більше. Blue Origin, у свою чергу, проводили польоти цього року акуратно та нудно (що саме по собі навіть добре – все надійно та безпечно). Та все ж по відео та фотографіях польотів стало помітно, що у капсулі досить тісно, ​​навіть коли заповнені не всі місця. Враховуючи, що в результаті виходить не космічний політ, а просто стрибок в “космос” за рахунок перетину умовного кордону для галочки – чи це того варте?

Пасажири капсули New Shepard під час польоту. Credit: Blue Origin

Космічний туризм здорової людини цього року теж відбувся зусиллями SpaceX, яка організувала місію Inspiration4. Це було в новинку, адже в екіпажі не було професійних астронавтів, а політ був орбітальним. На цьому фоні відвідування МКС туристами на “Союзах” тепер не виглядає прямо ексклюзивним досвідом.

Водночас актуальним стало питання, кого вважати астронавтом. Якщо щодо визначення космосу чи космічного польоту можна сперечатися, то тут, мій погляд, все досить просто. Астронавт – це не чарівне звання, а професія. Бути “учасником космічного польоту” або просто “туристом” не соромно. Ми ж не стаємо моряками лише тому, що прокотилися кораблем.

Продовжуючи тему пілотованої космонавтики, 2021 ще запам’ятався позаштатними ситуаціями на МКС. Це “розкрутка” станції новоприбулим модулем “Наука” (який і долетів не без проблем), і нещодавнє випробування протисупутникової зброї Росією, що додало космічного сміття на орбіті.

Рік відзначився ще й “закручуванням гайок” щодо освітлення космічних подій. У російській блогосфері про це дуже хвилювалися, адже публікація будь-яких новин чи розслідування будь-чого, що стосується космічної діяльності, тепер загрожують автору статусом “іноземного агента”. Хоча деякі відомі автори обіцялися більше не писати про російську космонавтику (на знак протесту чи заради своєї безпеки – хто знає), продовжую бачити свіжі пости на цю тему у їхніх блогах. Цікаво.

У вересні з космічного форуму 9ifly.cn (можна сказати аналог форумів NASASpaceflight або “Новини Космонавтики”) зникли всі теми, що стосуються китайських запусків і місій, у тому числі неофіційний розклад майбутніх стартів. Це була неприємна новина, оскільки на форумі збиралося багато корисної інформації про космічну діяльність Китаю, не кажучи вже про періодичні “інсайди” про майбутні запуски. Залишилися деякі спільні теми з пілотованої та місячної програми та ракет. Через деякий час на форумі стали знову з’являтися теми про космічні старти, але вже за фактом їх проведення. Аналогічне сталося з сайтом spaceflightfans.cn, з якого прибрали план майбутніх запусків, і публікації загалом стали ще «мізернішими», ніж раніше. Не сказати, що потік інформації повністю перекрито, але тенденція є показовою.

В іншому ж рік знову супроводжувався суцільними переносами (старти місячних місій, дебют великих та малих нових ракет). Діяльність SpaceX особисто для мене стала вже рутинною справою – ні запуски, ні активність у Бока-Чіка вже не викликали особливого інтересу. І це не докір SpaceX, а навіть, мабуть, комплімент.

Огляд року в мене вийшов, здається, не дуже веселий, і хотілося б його закінчити на ноті, що надихає. 2021-й для нас завершився успішним (ідеальним!) запуском телескопа ім. Джеймса Вебба. Найкращий подарунок, якого можна було побажати. Сподіваюся, наступний рік буде більш насиченим у плані відкриттів, запусків та досягнень у дослідженні та освоєнні космосу.

І хочу побажати подальшого зростання та розвитку нашому проекту та сказати спасибі: всім учасникам, читачам, слухачам та коментаторам проекту, та окремо Паші, який нас усіх разом зібрав 🙂

Павло Поцелуєв, керівник проєкту

Особисто для мене в інформаційно-новинному плані 2021-й не став якимось особливим. Куди важливіші події відбулися в Альфа Центавра.

Ми нарешті налагодили роботу редакції: спочатку команду поповнив Андрій Клячкін, котрий регулярно публікує для вас новини. І Артур Лебедєв, завдяки якому ми можемо займатися лонгрідами та просто цікавими статтями. Потім я передав повноваження головного редактора Марку Романову, що дозволило йому ефективно розпорядитися часом та ресурсами проєкту. І, нарешті, наприкінці року у нас з’явився ще один «новинар», Дмитро S. Його активну роботу ви побачите вже на початку наступного року.

За рік ми виправили безліч проблем на сайті, відключили набридливу рекламу, тепер перебувати тут комфортно навіть без зареєстрованого облікового запису. Ми попрацювали над залученням користувачів та постаралися покращити умови для спілкування. Щомісяця ми нагороджували авторів найцікавіших статей та ділилися роботами читачів на інших майданчиках. Альфа Центавра залишається місцем, де можна поділитися думками у великій статті, поставити запитання або просто надіслати посилання на новину чи твіт. Це справжня жива спільнота.

І це тільки сайт! А ще у нас є канал, де до кінця року вдалося запровадити новий розклад по виходу роликів, позбавитися слабких невеликих перекладів, зробити акцент на відео власного виробництва та великих захоплюючих фільмах. Робота в цьому напрямку триватиме у 2022-му році, я сподіваюся, що на початку року наш колектив поповниться ще й авторами відео.

Потроху продовжується робота над україномовним напрямком: усі новини на сайті виходять обома мовами, відповіді на запитання у «Космодовідковій» також з’являються на україномовному каналі. У 2021 році ми провели пару цікавих стримів зі справжніми вченими (і ще кілька – просто в обговореннях з глядачами), випустили ролики за власними сценаріями. Марія Омельченко виконує чудову роботу з адаптації наших сценаріїв, а вже у 2022-му році один із улюблених моїх типів контенту — фільми — завдяки їй дістанеться і україномовного каналу! Ми продовжимо рости та розвиватися, і ви обов’язково це помітите. Як я люблю говорити у відео, все завдяки нашим глядачам, читачам та спонсорам. Дякую вам, друзі.

Ми запустили мерч, минулої весни 200 футболок «Батут працює» було розібрано буквально за пару днів! Не обійшлося без проблем, проте ті 10 людей, які залишилися з нашої вини без футболок, отримають у подарунок екземпляри з наступної партії. Яку, до речі, я хочу запустити вже в лютому. Зараз на нашому сайті можна придбати фігурки корабля Crew Dragon. Вони недешеві, так, але ціна обумовлена ​​насамперед якістю. Коротше, 2021 рік став для нас роком експериментів, роком внутрішнього зростання, роком якості. І ми не збираємось зупинятися.

Якщо ж говорити про космічні підсумки… Ну, я не мав особливих очікувань від 2021-го. Щиро скажу, я навіть не вірив у своєчасний запуск JWST. Епопея зі Starship, FAA, перенесення інших проектів, навчили мене не будувати очікувань і відштовхуватися у своїх планах від припущення, що найближчі місяці будуть максимально нудними для ентузіастів космонавтики.

Звідси й завдання Alpha Centauri — знайти в цій нудьзі новини та інфоприводи, які заслуговують на увагу, але були пропущені класичними ЗМІ та іншими нашими колегами. Знайти та розповісти про них вам.

Що ж, успіх щотижневих дайджестів показує, що це в нас виходить. Від 2022-го чекайте більше захоплюючих відео, більш насичених та опрацьованих новинних випусків, більше відповідей на запитання у «Космодовідкових» та більше фільмів на нашому каналі. Альфа Центавра залишиться вашим провідником у Всесвіт, обов’язково залишайтеся з нами.

Тільки, будь ласка, не забувайте про головне. Ми не можемо наблизити зірки до вас. Але ми можемо зробити вас ближче до зірок.

Увійдіть, щоб читати ще 6 коментарів, брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.
Відмінний Сергій Корольов

Ого! Міцна й велика компанія зібралась. Здіймаю капелюха до панства і дякую за прекрасну роботу

Успішний Ілон

С Наступающим НГ) Всем крепкого Здоровья и побольше Добра.

Економний Дарт Мол