Білий Дім запросив для NASA майже 26 мільярдів доларів

Бюджет агенції на 2023 фінансовий рік може зрости на 8 відсотків у порівнянні з минулим.

Білий Дім. Світлина: Wikimedia Commons

28 березня Білий Дім оприлюднив проєкт державного бюджету США на 2023 рік. Згідно з ним, наступного року фінансування NASA складатиме 25,974 мільярда доларів США – на 1,93 мільярда доларів більше, аніж у 2022-му. Документи, опубліковані самою агенцією, свідчать про пріоритизацію вже наявних проєктів над новими ініціативами.

Дослідження Землі

З нового бюджету понад 2,4 мільярда доларів буде відведено на дослідження Землі – на 350 мільйонів більше, ніж зараз. Більша частина цих коштів відійде програмі Earth System Observatory – мережі супутників для спостереження за різними кліматичними та геологічними процесами на Землі.

Планетологія

Майже на 170 мільйонів доларів більше за поточне фінансування отримає Mars Sample Return – 822,2 мільйона у 2023 році проти 653 мільйонів у 2022-му. Документи також підтверджують наміри NASA запустити два посадкові апарати замість одного, а також перенести місію з 2026 на 2028 рік.

У бюджеті йдеться й про місію Europa Clipper – вартість програми збільшилася на 703 мільйони; тепер вона становить близько 5 мільярдів доларів. Причиною цього є епідемія коронавірусу, а також зростання передбачуваних витрат на експлуатацію.

Ці зміни вплинуть і на інші місії. Так, у NASA заявили про припинення фінансування програми International Mars Ice Mapper (I-MIM) – марсіанського орбітального апарату, спільно розроблюваного космічними агенціями США, Канади, Італії та Японії – у зв’язку з «необхідністю фінансування більш пріоритетних проєктів, включно з покриттям очікуваного зростання витрат на місію Mars Sample Return», як йдеться у бюджетових документах. Проте I-MIM становив відносно невелику частину витрат NASA – станом на 2022 рік, щороку на нього планувалося витрачати від 30 до 40 мільйонів доларів.

Окрім цього, відкладено роботу над Near Earth Object Surveyor – космічним телескопом, призначеним для виявлення потенційно небезпечних для Землі навколоземних об’єктів. Запуск апарату перенесли з 2026 на 2028 рік – також через подорожчання Mars Sample Return та Europa Clipper.

Астрофізика

Через недостатню продуктивність NASA пропонує завершити проєкт SOFIA – відому «повітряну обсерваторію».

SOFIA – друга за вартістю активна зараз астрофізична місія NASA, проте наукові результати місії непорівнянні з результатами інших великих наукових проєктів.

Бюджетові документи NASA

Комерціалізація навколоземного простору

Агенція запросила 224 мільйони доларів на підтримку створення комерційних космічних станцій – можливих замін Міжнародній космічній станції. У 2022-му на це було виділено 101 мільйон. За словами голови програми пілотованих космічних польотів NASA Кеті Лідерс, на це рішення не вплинуло вторгнення Росії в Україну та спричинені ним побоювання щодо майбутнього МКС.

Космічні технології

На цю категорію буде відведено 1,438 мільярда доларів – на 300 мільйонів більше, ніж 2022-го. Кошти підуть на «розробку технологій, які дозволять покращити можливості та знизити вартість місій NASA, посилити космічну галузь США та відкрити шлях до нових типів досліджень у космосі». Сюди входить тестування нових та доопрацювання вже відомих систем, співпраця з освітніми установами та бізнесом. Окремо відзначено 30 мільйонів на дослідження способів боротьби із космічним сміттям.

Системи освоєння глибокого космосу

Згідно з цією графою бюджету, програма Human Landing System отримає 1,486 мільярда доларів. Як саме буде розподілено фінанси у рамках проєкту – невідомо. Крім цього, 779 мільйонів відійде програмі навколомісячної станції Gateway.

На проєкт SLS відведено 2,58 мільярда доларів з метою «вдалого виконання місії Artemis II та підготовки до Artemis III та IV, включно з конфігурацією Block 1B та іншими модифікаціями». Для створення пілотованого космічного корабля для місії Artemis II на 1,339 мільярда профінансують програму Orion.

Реакція

На проєкт бюджету представники галузі відреагували дуже позитивно. Так, в Axiom Space похвалили збільшення фінансування на комерціалізацію навколоземного простору:

Серйозний бюджет NASA дає нашим клієнтам та інвесторам знати, що агентство довіряє нашому баченню.

Майкл Суффредіні, президент та генеральний директор Axiom Space

Посилання на бюджетові документи

Увійдіть, щоб читати ще 21 коментар , брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.
Злий Юрій Г.