Атмосфера Землі може бути джерелом води на Місяці

Виниклі на Землі мільйони років тому частинки зможуть допомогти астронавтам у дослідженні нашого супутника.

Поклади поверхневого льоду на південному (ліворуч) та північному (праворуч) полюсах Місяця згідно зі спостереженнями інструменту Moon Mineralogy Mapper апарату «Чандраян-1». Це перший раз, коли вченим вдалося отримати однозначне підтвердження наявности водяного льоду на поверхні супутника. Лід відзначено блакитним кольором; відтінки сірого позначають температуру (світлі області є теплішими). Зображення: NASA

Заведено вважати, що більша частина води на Місяці з’явилася внаслідок зіткнень з астероїдами та кометами під час так званого «Пізнього важкого бомбардування» – періоду надзвичайно високої астероїдної активності, що тривав від 4,1 до 3,8 мільярда років тому. Іншим джерелом води міг бути сонячний вітер – занесені ним на поверхню Місяця йони водню та кисню протягом мільйонів років могли утворити чималі поклади води.

У дослідженні, опублікованому у виданні Scientific Report 16 березня, команда вчених з університету Аляски висунула ще одну теорію. Згідно з нею, кисень з воднем потрапляють на поверхню нашого супутника щомісяця під час його проходу крізь хвіст магнітосфери Землі; при цьому джерелом йонів є атмосфера нашої планети.

Магнітне поле Землі не є симетричним – з протилежного до Сонця боку воно витягнене на більш ніж 200 земних радіусів, утворюючи «магнітний хвіст». Силові лінії магнітного поля тут розімкнені: замість того, щоб повернутися до центру поля, вони прямують у космос. Присутність Місяця всередині магнітного хвоста змушує їх зімкнутися – і тоді вздовж них до Землі прямують йони водню і кисню, що колись вирвалися з атмосфери нашої планети.

Тривимірна модель магнітосфери Землі. Синіми та білими стрілками позначено напрямки руху йонів водню та кисню; деякі з них перетинаються з орбітою Місяця (червона стрілка). Зображення: Gunther Kletetschka et al.

Автори роботи вважають, що у процесі чимала частка цих частинок потрапляє на Місяць, де йони, поєднуючись, утворюють воду.

Це можна уявити у вигляді душа – потік йонів, що повертаються на Землю, падає на поверхню Місяця.

Ґюнтер Клетечка, головний автор роботи

Дослідження засноване на нещодавніх спостереженнях космічних апаратів на орбітах як Землі, так і Місяця – у тому числі американського Lunar Reconnaissance Orbiter та японського SELENE.

За підрахунком вчених, полярні регіони супутника можуть містити до 3500 кубічних кілометрів води у вигляді льоду чи навіть підповерхневої рідкої води. Якщо це так, то частинки, що виникли у далекому минулому на Землі, вже у осяжному майбутньому зможуть допомогти людству з дослідженням Місяця.

Оскільки програма «Артеміда» передбачає побудову бази на південному полюсі Місяця, цю воду можна буде використати у системах життєзабезпечення астронавтів.

Увійдіть, щоб читати ще 2 коментаря, брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.