Астрономи виявили рідкоземельний метал в атмосфері екзопланети

Екзопланета KELT-9 b у поданні художника. Зображення: NASA | JPL-Caltech

KELT-9 b – найгарячіша з відомих нам екзопланет: її середня температура становить 4000 градусів за Цельсієм. За допомогою інноваційного методу аналізу даних учені з Лундського університету знайшли в її атмосфері тербій – рідкоземельний метал, ніколи раніше не виявлений за межами Землі.

Тербій та інші важкі елементи становлять особливий інтерес для дослідників екзопланет, оскільки вони можуть дати багато інформації про вік та історію формування рідної системи тіла. Для їх пошуку унікально підходять планети класу «надгарячих Юпітерів», однією з яких є KELT-9 b: екстремальна температура цих газових гігантів призводить до утворення динамічної та безхмарної атмосфери.

У своєму дослідженні астрономи знайшли спосіб поєднати чотири транзитних спостереження планети за допомогою інструментів HARPS-N і CARMENES, встановлених на телескопах іспанських обсерваторій Роке-де-лос-Мучачос і Калар-Альто. Це дало їм змогу позбутися значної частини шуму в даних, а також «розгледіти» слабкі сигнали в спектрі, що належать рідкіснішим елементам. Вчені особливо відзначають присутність барію, який зовсім недавно був знайдений в атмосферах газових гігантів WASP-121 b і WASP-76 b, і тербію, який до цього не вдавалося виявити на жодній іншій екзопланеті.

Автори дослідження сподіваються, що їхній метод у поєднанні зі спостереженнями потужніших телескопів допоможе отримати точніші дані й про інші екзопланети.

Увійдіть, щоб читати ще 1 коментар , брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.