Детектор гравітаційних хвиль LIGO повернувся до роботи після трирічної перерви

Погляд на гравітаційно-хвильову обсерваторію LIGO з висоти пташиного польоту. Фото: LIGO Laboratory

Після трирічної перерви вчені запустили детектор гравітаційних хвиль LIGO, який із 2020 року перебував на модернізації: оновлена апаратура підвищить його чутливість і дасть змогу спостерігати за більш віддаленими об’єктами.

LIGO складається з двох обсерваторій, розташованих в американських штатах Вашингтон і Луїзіана. Він був побудований 2000 року і 2010-го вже закривався на подібне вдосконалення своєї техніки. Почавши збір даних у 2015-му, детектор одразу ж виявив гравітаційні хвилі від злиття двох чорних дір.

Перед кожним запуском учені оновлювали компоненти детектора та методи аналізу даних. З 2017 року було оголошено про початок спільних спостережень з європейською обсерваторією – інтерферометром Virgo. До 2020 року LIGO провів три цикли спостережень і виявив близько 90 гравітаційно-хвильових подій від злиттів чорних дір і нейтронних зірок.

На початку травня 2023 року дослідники провели короткий тестовий запуск детектора, щоб переконатися, що все працює, і 18 травня LIGO знову виявив гравітаційні хвилі. Одним із головних поліпшень системи буде функція, що зменшує шум детектора: це дасть змогу команді реєструвати набагато слабші сигнали. Новий цикл спостережень офіційно розпочався 24 травня і триватиме 20 місяців: LIGO працюватиме разом із Virgo та новим японським детектором гравітаційних хвиль KAGRA.

Особлива увага приділятиметься виявленню та локалізації гравітаційних хвиль у реальному часі. Якщо вчені зможуть швидко зафіксувати подію та сповістити про це інших астрономів, це дасть змогу вивчити джерело сигналу за допомогою телескопів з усього світу, що працюють у всіх діапазонах довжин хвиль — від рентгенівських до радіохвиль.

Джерела:

Увійдіть, щоб читати ще 2 коментаря, брати участь в обговореннях та не бачити рекламу.
Корисний Джон Інспракер

Це дуже важливі інструменти для вивчення всесвіту. Бажаю успіхів та сподівають на цікави результати.